logga

Sample menu:

Nästa träff:


Temat för träffen kommer senare

datum kommer senare


På träffarna finns möjlighet till eget och gemensamt shamanskt arbete, samt att själv efterfråga shamansk hjälp.

Under vissa träffar finns också möjlighet till undervisning i shamanska tekniker, se vad som gäller för aktuell träff.

Läs mer »

Kontakt

Undrar du över något, vill veta mer eller anmäla dig till en träff? Läs mer häreller kontakta oss. Vi erbjuder även behandlingar utifrån ett shamanskt synsätt.

Nyheter:

Senast uppdaterad:

9 Oktober 2024

Kärnschamanism

Kärnschamanism, eller coreschamanism, är en samling tekniker som liksom namnet antyder utgör själva kärnan i det schamanska arbetet. Dessa tekniker ser ofta identiska eller i alla fall mycket likartade ut trots att de använts, och fortfarande används, på skilda håll i världen och under olika tidsperioder. Kärnschamanism kan alltså sägas vara användandet av shamanska grundtekniker som inte är knutna till någon särskild kultur, samhälle, tidsperiod eller religion. Givetvis går inget att frikoppla helt från vare sig sitt ursprung eller sitt nuvarande sammanhang, och det är inte heller det som avses. Begreppet kärnschamanism syftar istället på att det finns en samling tekniker som i sin grund är universella och därmed möjliggör shamanskt arbete som inte grundar sig i kopiering av ritualer från andra kulturer, ritualer som ofta är endast en del av ett mer komplext trossystem och inte utan vidare kan plockas ut från detta.

Begreppet shamanism används idag i en mängd olika sammanhang. Det känns därför viktigt att förtydliga vad vi menar med shamanism och shamanskt arbete:

En person som arbetar shamanskt förändrar viljemässigt sitt medvetandetillstånd och reser därefter tillsammans med sina andehjälpare till andra sidor av verkligheten i ett speciellt syfte.
Avsikten med resan är att hämta kraft, helande eller information för att sedan återvända med denna till den vanliga verkligheten.

Syftet med det schamanska arbetet är alltså att förändra eller påverka något i den vanliga verkligheten, och den som utför ett schamanskt arbete gör detta för att hjälpa sig själv eller andra. Vi använder monoton trumning, sång och dans för att förändra medvetandetillståndet och vi arbetar utifrån ett helande syfte.

Vi tror att schamanismen och förmågan att arbeta shamanskt är något som funnits hos människan genom historien. I vår moderna tid finns på vissa håll i världen en levande och i viss mån obruten tradition av schamanskt utövande i olika former. I vår västerländska kultur är denna traditionen bruten och undanträngd till förmån för religiösa eller vetenskapliga synsätt. Vi ser det nyvaknade intresset för shamanism som en vilja att hämta upp och bygga vidare på den tradition som en gång funnits. Det handlar därför inte om att kopiera eller stjäla traditioner, ritualer eller synsätt som tillhör människor med en nu levande schamanskt tradition. Vi tror att schamanismen är ett djupt mänskligt arv som vi vill utforska genom egna erfarenheter och att de schamanska teknikerna är tillgängliga för alla människor oavsett vilken bakgrund vi har, vilken kultur och vilket samhälle vi tillhör. I vårt västerländska samhälle har många tappat kontakten med naturen och därmed med allt levande omkring oss. Schamansimen kan vara en väg att återknyta denna kontakt och återställa den djupa samhörighet med naturen som ofta gått förlorad.

Världsbild
Enligt shamaniskt synsätt finns det två sidor av verkligheten. Den verklighet i vilken vi lever vårt dagliga liv och känner som den vanliga (ordinära) verkligheten är bara den ena sidan. Genom att förändra sitt medvetandetillstånd genom till exempel monoton trumning, dans eller sång kan den som utövar schamanism träda in i den verklighet som vanligtvis är fördold, den icke-ordinära verkligheten.

Många kulturer har genom vitt skilda tider uppfattat världen som vertikalt organiserad. Inom schamanismen anser man också att den icke-ordinära verkligheten är indelad i tre olika skikt. Den icke-ordinära aspekten av den värld vi delar med alla andra levande varelser brukar kallas mellanvärlden. Ovanför oss finns övervärlden och nedanför oss undervärlden, vilka kan besökas endast i ett förändrat medvetandetillstånd.

Enligt shamanskt synsätt är allting levande och har därigenom en själ. Allt levande hänger också samman och är förbundet med varandra till en större helhet. Djur, träd, växter, stenar, sjöar, berg, naturelement och allt annat levande har en själ som den som ägnar sig åt shamanskt arbete kan kommunicera med och lära av efter att ha inträtt i den icke-ordinära delen av verkligheten.

I den icke-ordinära verkligheten finns också de hjälpandar som den som ägnar sig åt shamanskt arbete arbetar tillsammans med. Det är hjälpandarna som utför det egentliga arbetet och den som arbetar schamanskt förmedlar bara den kraft, information eller det helande som hjälpandarna utför.

Botande utifrån shamanskt perspektiv
Enligt det shamanska synsättet beror problem eller sjukdomstillstånd på ett slags obalans hos en individ, en grupp eller en plats. Antingen finns det något som inte ska vara där (en sjukdom/ett intrång av något slag) eller så fattas det något som skulle ha funnits där (kraft eller en själsdel).

Sjukdom kan inom shamanismen betyda en fysisk sjukdom eller skada, men lika gärna dåligt mående, ihållande otur, ekonomiska bekymmer av olika slag, sociala eller relationsmässiga problem eller andra olägenheter. Det är inte bara människor som kan behandlas utan även problem eller sjukdomstillstånd hos djur, växter och platser av olika slag.

Shamanismen är resultatsorienterad på så vis att det schamanska arbetet syftar till att förändra något i vår vanliga verklighet och tillvaro. Därför går det också att tydligt märka om behandlingen har avsedd effekt. Ibland märks en bätttring ganska direkt, ibland kommer förändringen i olika steg eller omgångar och andra gånger går det en liten tid innan någon skillnad märks. Det kan också vara så att den som söker hjälp själv behöver förändra något i sin tillvaro. Då består boten ofta i information om hur förändringen ska gå till samt kraft att genomföra själva förändringen.

Det resultatsorienterade arbetet gör det också möjligt att se vad en utövare av shamanism faktiskt åstadkommer, och det är viktigt att se till vad någon uppnår snarare än vad någon säger sig kunna, vara eller veta.